اگر در زمینه کاری خود پا به دنیای تبلیغات گذاشته باشید، حتما با کلمه دیجیتال مارکتینگ برخورد کردهاید. احتمالا سوالات و ابهامات زیادی هم در این باره دارید که باید درک روشنی از آنها پیدا کنید. در این مطلب، قصد داریم تمامی نکات مربوط به این زمینه را آموزش داده و هر یک از اصطلاحات و شگردهای مربوط به آن را در اختیارتان قرار دهیم. این روش شامل انواع بازاریابی میشود که میتوانید به راحتی هر یک از آنها را در فضای اینترنت پیگیری نمایید و در مدت زمان کوتاهی به نتایج قابل توجهی نیز برسید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
امروزه اشتیاق و توجه به اینترنت در افراد، خصوصاً قشر جوان و رو به رشد جامعه مرتباً در حال افزایش بوده و همچنین نیازهای متفاوتی نیز در آنها ایجاد می نماید. به عنوان مثال، کسب و کار اینترنتی سبب گردیده که با چند کلیک ساده بتوان به راحتی و با حذف هزینههای مختلف، کالای مورد نظر را انتخاب و با پرداخت و جابجایی وجه محصول از طریق درگاههای اینترنتی، آن را در ظرف مدت زمان کوتاهی تحویل گرفت. رقابت در بازار کار میطلبد که برای کسب درآمد بیشتر، محصولات را هر چه بهتر و سریعتر به مشتریان معرفی نموده تا بر حسب نیاز کالا و یا خدمات مورد نظر خود را دریافت نمایند.
دیجیتال مارکتینگ به انواع راههای تبلیغات از طریق اینترنت و بازاریابی اینترنتی گفته می شود که، به کسب و کارها و محتواهای مختلف اجازه میدهد تا دیده شوند. حقیقت این است که همه افراد امروزه اکثر کارهای خود را به صورت مجازی و در فضای سوشال مدیا انجام میدهند. همین نکته باعث می شود تا همه کسب و کارها بتوانند در این محیط مشتریان خود را در شبکههای اجتماعی متنوع پیدا کنند.
دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی میشود؟
دیجیتال مارکتینگ شامل همه فعالیتهایی میشود که، شما انجام میدهید تا بتوانید در صنعت خود پیشرفت کنید و آن را در فضای مجازی جلو ببرید. بستر اینترنت امکانات بسیار زیادی را در اختیار مخاطبین خود میگذارد تا بتوانند از این طریق کسب و کار خود را رونق بدهند و بازاریابی نوین را با روشهای مختلف امتحان کنند.
قدم گذاشتن در این زمینه کمی ریسک پذیر است، اما اگر بتوانید به صورت برنامهریزی شده و آگاهانه در آن به فعالیت بپردازید، قادر خواهید بود به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کنید. به طور کلی این نوع بازاریابی شامل کانالهای دیجیتال، شبکههای سوشال مدیا، انواع وبسایتها و وبلاگها، موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل، ایمیل و بسیاری از امکانات دیگر میشود.
بهترین نوع دیجیتال مارکتینگ چیست؟
همانطور که تا اینجا گفتیم، دیجیتال مارکتینگ میتواند از طریق شیوهها و شبکههای اینترنتی مختلفی انجام شود. یکی از این راهها که طرفداران زیادی دارد و میتواند با یک برنامه درست، شما را به درآمد های بسیار خوبی برساند، داشتن یک سایت اختصاصی میباشد.
زمانی که شما در بستر اینترنت فعالیت میکنید، به راحتی میتوانید مخاطبین هدفتان را با رعایت الگوریتمهای مشخص شده جذب کرده و با جلب اعتماد، آنها را تبدیل به مشتریان ثابت خود کنید.
یکی از نکات حائز اهمیت که میتواند برای هر شخص مهم واقع شود، این است که وبسایت چه نقشی در دیجیتال مارکتینگ دارد و چگونه میتواند زمینه موفقیت شما را در بازاریابی فراهم نماید.
سایتها بسترهای بسیار مناسبی هستند که هزاران کاربر روزانه سرچهای مختلفی را در آنها انجام میدهند و از این طریق اطلاعات لازم را کسب میکنند. زمانی که شما بتوانید با گذاشتن محتوای با کیفیت و رعایت سئو، در لینکهای ابتدایی قرار بگیرید، دیگر لازم نیست نگران درآمد و بیزینس خود باشید.
دقیقا به همین دلیل است که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین از این طریق اهمیت پیدا میکند. چون دقیقا کاربرانی را به سمت خدمات یا محصولات شما میکشاند، که به دنبال دریافت آن هستند و به خاطر نیازی که دارند، دست به جستوجو و سرچ زدهاند. برای اینکه وبسایتتان در دیجیتال مارکتینگ به شما کمک کند، باید بدانید چطور از آن استفاده کنید و از چه راهی دسترسی خود را به مخاطبینتان روزبهروز افزایش دهید.
انواع دیجیتال مارکتینگ
شاید این روزها اصطلاح بازاریابی دیجیتال پرمصرف به نظر برسد، اما ظهور آن به سالها قبل بر میگردد. در حالت کلی دیجیتال مارکتینگ به دو نوع آفلاین و آنلاین تقسیم میشود.
بازاریابی آفلاین به هیچ عنوان وابسته به بستر اینترنت نیست و از روشها و کانالهایی چون: بازاریابی پیامکی، بازاریابی موبایلی، تبلیغات محیطی، استفاده از شبکههای تلویزیونی و رادیویی وغیره بهره می گیرد. از سوی مقابل بازاریابی آنلاین تماما در بستر اینترنت انجام میشود و فعالیتها و استراتژیهای بازاریابی، تحت حمایت این بستر تعریف و برنامهریزی میشوند. موتورهای جستجو، وبسایتها، اپهای موبایلی، شبکههای اجتماعی و سایر ابزارهای اینترنتی دیگر، در جهت بازاریابی دیجیتال به شما کمک خواهند نمود.
با توجه به فراگیری گسترده اینترنت و کم بودن هزینه فعالیت در این بستر نسبت به بازاریابی آفلاین، کسب و کارها توجه بیشتری به بازاریابی آنلاین نشان داده و امروزه تقریبا همه برندها و صاحبین کسب و کار، از این پلتفرم جهت توسعه کار و همینطور افزایش دیده شدنشان توسط مخاطبین بهره میگیرند.
در رشد و گسترش تجاری مجموعهها، تبلیغات نقش به شدت مهمی ایفا میکند، اما هزینه آن در بازاریابی آفلاین مخصوصا برای کسب و کارهای نوپا و کوچک، بسیار هنگفت است. در حالی که شما میتوانید به راحتی و با در نظر گرفتن بودجه بسیار کمتر، در شبکههای مجازی محصولات و خدمات خود را به مجموعه وسیع و مختلفی از مخاطبین معرفی و عرضه نمایید.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
برای بازاریابی دیجیتال، انواع مختلفی از ابزارها در دسترس شما قرار دارد. میتوانید از این ابزارها در قالب کانالهای ارتباطی استفاده کنید تا با مخاطبینی که هدف شما هستند ارتباط برقرار کرده و خدمات یا محصولتان را در معرض دید آنها قرار دهید.
اینکه کدام ابزار بهتر است، فقط بستگی به نوع فعالیت، میزان هزینه و زمان و استراتژیهای کاری شما دارد. ممکن است ابزاری که از سوی مدیر بازاریابی دیجیتال به شما پیشنهاد میشود، برای کسب و کار دیگری چنین بازدهای نداشته باشد.
در حالت کلی، باید ببینید هدف نهایی شما چیست و چه برنامههایی برای رسیدن به این هدف تعریف شده است؛ سپس با در نظر گرفتن تیم کاری و وظایف تعریف شده، بودجه پیشبینی شده و همینطور زمان باقیمانده تا تحقق هدف، یک یا حتی چند ابزار را انتخاب نمایید.
برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- تولید، بازاریابی و مدیریت محتوا
- SEO یا همان بهینهسازی موتورهای جستجو
- تبلیغات کلیکی و پاپ آپ
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی موبایلی
- بازاریابی پیامکی
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
- روابط عمومی و پشتیبانی آنلاین
- و غیره.
در ادامه به تشریح برخی از این موارد خواهیم پرداخت.
تولید، بازاریابی و مدیریت محتوا
این شاخه از دیجیتال مارکتینگ به عنوان Content Marketing و یا بازاریابی محتوا شناخته میشود. مهمترین دستاوردی که بازاریابی محتوا برای کسب و کارها دارد، افزایش اعتماد مخاطبین و معرفی و آگاهی بخشی برند شما به آنهاست.
اغلب صاحبان کسب و کار برای معرفی برند تجاری، محصولات و یا خدمات خود صرفا از طریق آگهیهای بازرگانی و تبلیغات اقدام میکنند، تبلیغات معمولا نیاز به سرمایه زیادی داشته و عموما تضمینی برای افزایش سوددهی مجموعه شما ندارد. این درحالیست که شما با تولید، بازاریابی و مدیریت محتوا، ضمن شناساندن خود به مخاطبان هدف، باعث ارتقای ارزشتان در حوزه کاری مربوطه خواهید شد.
در واقع شما با تولید محتوای با کیفیت و انتشار آن از طریق وبسایت و شبکههای اجتماعی، خودتان را به عنوان یک منبع و رفرنس در حوزه کاری که فعال هستید، معرفی میکنید. از سویی انتشار محتوای با کیفیت و سطح بالا، سبب افزایش اشتراک گذاری بین کاربران و مخاطبان میشود و از این طریق شهرت کاری و برند تجاری شما را بین مشتریان و افراد متخصص در آن حوزه زیادتر میکند.
به طور خلاصه بازاریابی محتوا مجموعهای از روشها، تکنیکها و تحلیل در خصوص رفتار مشتری و نیازمندی اوست و هدف اصلی آن تاثیرگذاری روی تصمیم مخاطب برای نهایی کردن خرید است. از آنجایی که تولید، بازاریابی و مدیریت محتوا، بخشی از مسیر دیجیتال مارکتینگ است، در نتیجه این فرایند باید طبق استراتژی بازاریابی دیجیتال پیاده سازی شود.
بازاریابی و مدیریت محتوا، روشها و ابزارهای مختلفی را در بر میگیرد و انواع گوناگونی در بستر اینترنت و وب دارد. از جمله آن میتوان به وبلاگ نویسی، تولید ویدئو، پستهای سوشال مدیا، کتابهای الکترونیک و e-bookها، اینفوگرافیک، بروشور، کاتالوگ و غیره اشاره داشت.
سئو اصلیترین ابزار دیجیتال مارکتینگ
ابزارهای سئو به شما در ارتقا هرچه بیشتر سایتتان کمک میکنند، پس پیشنهاد میکنیم این ابزارها را بشناسید. اسرار افزایش فروش، در دل سرچ و جستجوی کاربران در گوگل پنهان شده است؛ بهگونهای که گوگل، برند و سایتهایی که اصول و قوانین سئو را رعایت میکنند، بیشتر به کاربران معرفی مینماید. بهطور کلی استفاده از ابزارهای سئو باعث بزرگتر شدن دایره مخاطبان در گوگل میشود؛ کمی فکر کنید کدام مدیر سایتی از خیر و برکات رایگان خدمات سئو میگذرد؟
باید بگوییم که سئو، برای دوستی با google و به وجود آوردن احترام برای مشتریان است؛ یک ارزش متقابل که باعث افزایش فروش برای مشاغل و کسبوکارها میشود. هر چقدر که دوستی برندتان با گوگل صمیمیتر و عمیقتر باشد، سایت شما از سایر رقیبانتان بیشتر دیده میشود و مدت زمان نسبتا طولانیتری در صفحه اول اینترنت باقی میماند.
اهمیت سئو برای سایت
روزانه میلیاردها موضوع در گوگل سرچ میشود، اما دلیل اهمیت SEO، تعداد بالای این جستجوها نیست. با سرمایهگذاری در حوزه سئو، کاربران این شانس را دارند که در لحظه مناسب، خودشان را به مخاطبانشان معرفی کنند.
همچنین ابزارهای سئو به افزایش ترافیک سایت کمک زیادی میکنند و میتوانند درصد بالایی از مخاطبان آنلاینی که هدف مدیران هستند را جذب نمایند؛ علاوه بر این، به افزایش اعتماد کاربران کمک زیادی خواهند کرد. بنابراین اهمیت استفاده از ابزارهای سئو برای رشد دیجیتال مارکتینگ، در این است که تاثیرات آنها، در طولانی مدت باقی خواهد ماند. همچنین سئو برای حفظ جایگاه سایت در صفحات اولیه جستجو نیز، کمتر از سایر آلترناتیوها، وقت، پول و منابع را به خودش اختصاص میدهد.
آشنایی با راهکارهای سئو
راهکار یا سلوشن، نتیجهگیری کامل و دقیق از تجربههای به دست آمده، قوانین، مطالعات و غیره است که با به کار گرفتن آن میتوان با رویکرد صحیحتری، سئو سایت را انجام داد. بهترین راهکارهای سئو که باعث افزایش مخاطب میشوند، عبارتند از:
- بهبود بخشیدن تجربه کاربران در سایت
- بهینه کردن جستجوی صوتی در وب سایت
- واکنشگرا بودن طراحی سایت، تا در تلفن همراه به صورت واضح و کاملا مناسب، نشان داده شود.
- تمرکز کردن بر خوشههای موضوع
- نگارش مطالب بیشتر و منتشر کردن آنها در سایت
- ایجاد تنوع بیشتر در بک لینکها
- استفاده از سئو تکنیکال
- هدف قرار دادن جستجوگران محلی
- اندازه گرفتن عملکرد SEO
استراتژیهای مهم در افزایش سئو
اگر بهتازگی برای انجام دیجیتال مارکتینگ، استفاده از ابزارهای سئو را شروع کردهاید، احتمالا افزایش نتایج کار برایتان کمی سخت خواهد بود. در نتیجه یاد گرفتن اینکه چطور به سمت جلو در حرکت باشید، میتواند کمی برایتان دشوار باشد. اما اگر قصد دارید در بازاریابی دیجیتالی موفق شوید، بهتر است خودتان را با استراتژیها و ابزارهای سئو بهروز نگه دارید. دو مورد از مهمترین استراتژیهای سئو شامل موارد زیر هستند.
الف) بهینهسازی کردن سایت
یکی از استراتژیهای مهم در افزایش مخاطب توسط سئو، بهینهسازی سایت است. این استراتژی ممکن است به معنی ایجاد تغییر جزئی در سایت یا بازنگری تمام وبسایت باشد تا مطمئن شوید که استفاده خوبی از آنچه که دارید انجام خواهید داد. یکی از راهکارهای موثر برای بهینهسازی سایت، استفاده کردن از صفحههای ستونی خواهد بود. این صفحههای وب، طولانی هستند و شامل اطلاعات آگاهانه، مرتبط و نوشتههای سرشار از کلمات کلیدی خواهند بود که کاربران از جستجو خود به آنها لینک میدهند.
ب) ارسال منظم محتوا
اگر محتوا و مطالب به صورت غنی، بهروز و مستمر در سایت قرار بگیرند، ورودی بسیاری را برای کاربران از اینترنت به ارمغان خواهند آورد و به معرفی برند در حوزه کاری فرد کمک شایانی میکنند. اگر مشتریان متوجه شوند که سایتی بهصورت منظم محتواهای مرتبط و مد نظر آنها را قرار میدهد، آن پیج را نشانهگذاری میکنند.
سخن پایانی
امروزه در گوگل فرصتهای بسیاری برای رسیدن به فروش بالا وجود دارد؛ اما در بین آنها افزایش سئو سایت مهمترین مورد است. بهطور کلی استفاده از ابزارهای سئو مزایای فراوانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل دارند؛ مثلا باعث کم شدن هزینههای تبلیغات یا از بین رفتن روشهای سنتی بازاریابی میشوند. اگر شما هم دارای یک وب سایت یا تجارت نوپا هستید، حتما برای افزایش مخاطب و فروش خودتان از ابزارهای سئو کمک بگیرید. Seo شما را چندین پله به جلو پرتاب میکند و باعث نزدیک شدن هرچه بیشتر به موفقیت و افزایش فروش خواهد شد.